تقویت حافظه با زبان اشاره

استفاده از دستان هنگام صحبت كردن باعث بالا رفتن و بهبود حافظه مي‌شود. طبق تحقيقات دانشمندان افرادي كه هنگام صحبت كردن از
ايما و اشاره استفاده مي‌كنند در يادآوري خاطرات ذهن قوي‌تري داشته و زودتر خاطراتشان را به ياد مي‌آورند.هر چند قدرت با صداي بلند صحبت كردن بيشتر از قدرت حركات همراه با ايما و اشاره است. اما استفاده از زبان اشاره به اندوخته كردن درست خاطرات كمك مي‌كند.روانشناسان كه از اين شكل حفظ خاطرات به عنوان نشانه‌هاي بازيابي استفاده مي‌كنند معتقدند با استفاده از نشانه‌هاي بازيابي مي‌توان دو يا چند موضوع و اطلاعات مختلف را به شكلي درست و همزمان در ذهن ذخيره ساخت.نمونه بارز اين شكل به حافظه سپردن وقتي است كه كودكان با صداي بلند مسائل رياضي را حل مي‌كنند. آنان تا وقتي به صورت ذهني مسائل را حل مي‌كنند كاركردي مناسب به اندازه وقتي كه مسائل را همراه با دستان و نوشتن روي كاغذ حل مي‌كنند، ندارند.بنابراين به نظر مي‌رسد آنها حتي هنگام حل مسائل ذهني با دست به صورت ايما و اشاره اعداد را نوشته و ضرب، تقسيم و... مي‌كنند.بنابراين توصيه متخصصان روانشناسي بر اين است هنگام تلاش براي بخاطرسپاري نام كسي ياشماره تلفني بهتراست با انگشتان آنرا روی كف دست خود نوشته ويا در هوا آن را با زبان غيركلامي ترسيم كنند.به عقيده روانشناسان اين روش يكي از مناسب‌ترين روش‌هاي به خاطرسپاري، تقويت حافظه و نيز افزايش تمركز است .